aquilaaquilonis (aquilaaquilonis) wrote,
aquilaaquilonis
aquilaaquilonis

Categories:

Письмо казанского хана Сафа-Гирея Сигизмунду Старому

Ксерокопия письма была подарена Генеральной дирекцией государственных архивов Польской Республики начальнику Главного архивного управления при Кабинете министров Республики Татарстан во время посещения им Польши. Письмо, оригинал которого был написан на татарском языке, дошло до нас в переводе на западнорусский (старобелорусский) язык, выполненном в канцелярии Великого княжества Литовского. При переводе ряд русских топонимов оказались искажены, некоторые до неузнаваемости. Terminus post quem для оригинала письма – апрель 1538 г., когда из Москвы в Казань прибыло упоминаемое в нем русское посольство с предложением о мире, отвергнутым татарами. Описанные в письме события отражают то отчаянное положение, в котором находилась Русь в годы малолетства Ивана IV. Василий III умер в 1533 г. 25 сентября 1535 г. вследствие заговора местной знати в Казани был убит русский ставленник Джан-Али, казанским ханом стал крымский царевич Сафа-Гирей. Из письма видно, насколько тесные союзнические отношения связывали его с правителем Польши и Литвы Сигизмундом I Старым, восходящие к тем временам, когда Сафа-Гирей еще жил в Крыму. По всей видимости, польско-литовский правитель оказал Сафа-Гирею содействие уже при его первом вступлении на казанский престол в 1524 г. Сигизмунд действовал в русле традиционной для Литвы политики союза с Ордой против Руси, восходящей еще ко временам Ольгерда и Мамая. Он был кровно заинтересован в окружении Руси цепью враждебных государств, и во второй половине 1530-х гг. ему удалось этого добиться. В антирусскую коалицию помимо Польши, Литвы и Казани вошли Крым (там правил дядя Сафа-Гирея Сахиб-Гирей), а также Ногайская орда (ее правитель мурза Мамай, упоминаемый в письме, был тестем Сафа-Гирея) и Астрахань. В 1536 г. начались постоянные казанские вторжения в русские пределы, которые описываются в приводимом письме, а также в русских летописях: «Воевали Казанцы въ те годы по украйнамъ государя нашего, никымъ възбраняеми, и много христианства погубиша и грады пусты сътвориша. А воевали Казанцы грады и пусты сътворили: Новъгородъ-Нижней, Муромъ, Мещеру, Гороховецъ, Балахну, половину Володимеря, Шую, Юрьевъ Вольской, Къстрому, Заволжие, Галичь съ всемъ, Вологду, Тотму, Устюгъ, Пермь, Вятку, многими приходы въ многие лета» (Никоновская летопись. ПСРЛ. Т. 13. С. 129). Огромные области на востоке Руси от Мурома и дальше к северу (по утверждению Сафа-Гирея, до самого Студеного моря – Северного Ледовитого океана) оказались опустошены, десятки тысяч русских людей были угнаны в рабство. Сафа-Гирею также удалось заставить платить себе дань Вятскую землю. Кульминацией этого натиска стало нашествие татар во главе с крымским ханом Сахиб-Гиреем на Русь летом 1541 г., отраженное 30 июля у Ростиславля на Оке русскими войсками во главе с Дмитрием Бельским.

Воспроизводится по публикации в: Гаспрлар авазы (Эхо веков). Историко-документальный журнал. Казань. 1/2, 1997

Сафакгирии царь. Слово. Божью милостью королю Польскому, великому князю Литовскому, Рускому, Прускому, Жомоитскому, Мазовецкому, иных, отцу моему великому королю Жикгимонту.
Даю вашои милости знати через сеи мои лист, што милость рачил, наречи мене сыном, еще кдым был ув Орде Перекопскои на месцы отца своего царевичом; ваша милость прирекли мене за сына своего мети, а я вашу милость за отца. А так же я, будучи сын вашои милости, в долугу приреченья слова своего сполням: естем вашеи милости приятелем, а неприятелю – неприятелем вашеи милости и нашого Московского. Землю Московского звоевал и спустошил сам своею головою: зо всим своим воиском был и замки есми иншии побрал, а иншии попалил, и со всим воиском своим был есми за Окою рекою далеко в земли неприятельскои.
А даю те же вашои милости знати отцу своему великому королю, кдым приехал на царство <Козанское>, а тогды мя вси мурзы и вланы и вся рада тое земли Козанскои мене, сына вашеи милости, согбе вдячне государем приняли; еся те же сын вашои милости зо всими князьми, мурзы и вланы земли Козанскои в одно слово змовившися и того есмь царя, которого Московскии был прислал на царство Козанское, згубили. Послов есми Московских казал поимати и до казни посажати, а инших велел есми потратить. И землю есми его взял. Которую землю его взял у свою моць, и дань ми теперь с тое земли идет, которая земля есть Накратская, с тое земли предком нашим царем Козанским дань хаживала. Ино, кды Казань была зашла за Московского, Московскии тую землю к собе привлащил и дань, которая хаживала предком нашим, на себе брал. Ино и теперь до нас присылали старшии тое земли Нократскои, хотячи в доле стародавного обычая мне служити и дань давати тую, которую давали предком нашим царем Козанским. А так я, сын вашеи милости, в долгу приречья слова своего хочу полнять: приятелю вашеи милости приятелем быти, а неприятелю вашеи милости неприязнья хочу саблею своею доводити.
А штом я посылал до вашои милости первеи сего гонца своего на имя Гамзу, о здоровьи вашеи милости отца своего навежаючи, и о том же вашои милости отцу своему поведаючи, што же отсель есми на том царстве моем на Казани посылалом до земли неприятеля вашеи милости Московского воевати сорок тисяч людеи, а над тыми людьми старшим был Козучак улан. И оныи Кузучак улан был за Окою рекою со всими тыми людьми и выжог место и замок на имя Борсуму (Муром?). И шкоды не вымовне великии починили в земли неприятеля вашеи милости и пришли вси в целости со всим пожитком зася назад. Ина потом я, сын вашеи милости, хотячи лепшую и поволнеишую послугу вашеи милости отцу своему вчинити, послалом в землю неприятеля вашеи милости Московского воевати Ямурч аталыка и далом ему в моць семьдесят тисяч людеи. И он же, втягнувши в земли неприятельскую с тыми людьми всими, воевал и пустошил и был зо всими с тыми людьми оли же за Кирмянчиком (Касимов) под Боркаучом (?), выпустовши и выпаливши землю неприятельскую, зася в целости пришли до нас государя своего. Ина потом, по их приходу, посылалом слуг своих десять тисяч людеи в землю неприятельскую. И оныи слуги наши, вшедши в землю неприятельскую, воевали и пустошили и сожгли место на имя Балаханю (Балахна) и зася до нас в целости пришли со всим своим пожиточным. И те же ваша милость отец мои рачил вырозумети с того писанья листу моего, которыи до вашои милости писал через служебника моего Гамзу.
И прислали ваша милость отец мои до мене, сына своего, слугу своего толмача Татарского Афендея з листы своими, а быху я был приятелю вашеи милости приятелем, а неприятеля вашеи милости Московского быху землю пустошил. Кды же онои посланец вашеи милости Афендеи толмач пришол з листы вашеи милости, а те же вырозумел з листов вашеи милости отца моего. Послалом в землю неприятеля вашеи милости Московского воевати десять тисяч людеи. И оны люди наши, вшедши в землю неприятельскую, землю его пустошили и воевали и замок Касымовского царевича сожгли на имя Намрлын (?) и зася в целости до нас пришли. Я, сын вашеи милости, будучи хотячи лепшую послугу вашеи милости отцу своему вчинити, и послалом в землю неприятеля вашеи милости Ахмагма улана з сорокма тисячьми людеи. И он вшол в землю Московского и воевал и пустошил и зася в целости до мене пришол.
А на потом я, сын вашои милости, хотячи мети лепшую а вернеишую послугу вашеи милости вчинити, хотячи еще землю неприятельскую пустошити, и потягнулом сам своею головою со всим своим воиском в землю неприятельскую и взялом з собою весь полок того посланца вашеи милости толмача Афендея, абы он тую послугу нашу видел и перед вашои милостью отцем моим поведал. И утягнувши в землю неприятельскую с тыми своими людьми со всими, и землю есми его пустошил и брал и замок есми его спалил на имя Бором (Муром). И тое воиско нашо, которое ходило у загон, дошло оли же под Володимер и выпустовши землю неприятельскую. И оная десять тисяч людеи были аж под Кострамою и, пустошивши землю его, зася пришли в целости до нас.
И которыи князи, мурзы и вланы Козанские есть под моею моцью, тыи вси видячи по мне же: я, сын вашои милости, естем добрым приятелем вашеи милости. И они ту же мне государю своему присягу на том вчинили, иже мают приятелю вашеи милости быти приятельми, а неприятелю неприятельми. А которыи есми послугу вашои милости чинили в земли неприятеля вашеи милости Московского, ваша милость рачьте пытати у толмача своего Афендея, тот тое послуги нашои сведом.
А поведаю те же вашеи милости отцу своему, што же Мамаи мурзын сын приехал до нас з десятьми тисячьми людеи, хотячи мне послугу вчинити напротивку неприятеля вашеи милости Московского, и Очтарханскии Аврагман царь прислал тисячу людеи мне на помочь; тыи те же и вси люди теперь при нас есте. А поведаю те же вашеи [милости] отцу своему, што же князь великии Московскии присылал до нас послов и гонцов своих, просячи и жедаючи мене, а быху з ним валки не мел и мир быху з ним принял. И я того не хотел и миру з ним не принял.
И теперь тоя земля так есть пуста, до которое земли люди есми свои сылал и те же сам своею головою был и от Володимера до Борома итня м, а восху Костроме Юнкчеюч Белехана (?) до самого Кирменчика и оттоль зася до Студеного моря Касым олтанов городок и иншии многии земли и городы неприятеля вашеи милости Московского пусты есми вчинил. А тому есть всему сведетель – толмач вашеи милости. Ино, хвала милостивому Богу, теперь неприятель вашои милости и наш те же Московскии упад немалыи принял от нас. У панстве своем вашеи милости панства отца моего и наши те же немало ся повышили. А и те [же] теперь рачи ваша милость так мыслити, яко бы добре было, а с пожиточным вашеи милости отца моего, бо я теперь, сын вашеи милости, млю все воиско Нагаиское и Оштарфанское у своеи моцы, ваша милость рачи о том ведать. И к тому те же наша орда Козанская присягнула ми на том, иже млют мне верне а справедливе служити.
А послалом до вашеи милости с тым моим листом присяжным подскарбего своего Богуша. А што буде вашеи милости отцу моему он мовити, ваша милость рачием верити, бо то есть наша речь. И те же рачил бы ваша милость до мене прислати посла своего, которого доброго человека, и неомешкиваючи, абы приятель вашои милости и наш, слышачи межи нас таковую ходу, быти тому велел, а неприятельское бы серцо ныло.
Лист писан у Казани. От Сапкирея царя.
Tags: История России
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic
    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments